De school is in 1961 gebouwd. Het mooie, karakteristieke schoolgebouw heeft al een paar uitbreidingen ondergaan. De school groeit snel. In 1997 waren er 100 leerlingen. Op dit moment zijn dat er ca.120

In de beginjaren werden alle belangrijke gebouwen in het dorp vereeuwigd. Als ansichtkaarten werden ze verkocht. Ook School 2, nu dus de Buttingaschool, was en is belangrijk voor het dorp.

Onderstaande foto hebben we gekregen bij de heropening na de verbouwing van 2002.

Van de Historische Vereniging Oosterwolde en omstreken kregen we onderstaande foto.

Er is inmiddels veel veranderd. Er zijn diverse verbouwingen geweest. Bij de laatste verbouwing en renovatie (2007) kwamen er twee lokalen bij, werden de plafonds vernieuwd, kwamen er nieuwe kozijnen met dubbel glas, er werd gezorgd voor nieuwe zonwering en ventilatie en het plein werd uitgebreid met een "sportplein" en nieuw klimmateriaal.

Anno 2021 is er veel gebeurd rondom het schoolgebouw. Sinds schooljaar 2019-2020 is er veel aandacht besteed aan de tuinen rondom deze school. Er zijn beleeftuinen aangelegd zoals de vlindertuin en het voedselbos. Natuur en natuureducatie gaan hier hand in hand.

Voorkant
Plein